-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3770 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

ما چه موقع بايد (واجب است) كه امر به معروف و نهي از منكر كنيم ؟ چه مواقعي نبايد دست به امر به معروف و نهي از منكر بزنيم ؟



امر به معروفونهي از منكر در ميدان گفتار و تذكر زبان داراي شرايط ذيل است :

1ـ شناخت واجب ترك شده توسط متخلف و شناخت منكر و حرام انجام شده توسط او.

2ـ احتمال تاثير تذكر و امر ونهي.

3ـ علم به تكرار تخلف توسط متخلف.

4ـ عدم وجود مفسده د رامر به معروف و نهي ازمنكر.

بنابراين امر به معروف با شرايط فوق واجب و لازم و در صورت فقدان شرايط مذكور واجب نخواهد بود يعني با شرايط ذيل واجب نيست:

1ـ نداند آنچه انجام شده حرام است و ترك واجب.

2ـ بداند يا احتمال دهد عدم تاثير گفتار و امر و نهيش را.

3ـ بدانديا احتمال دهد مفسده و ضرري را مگر در موارد مسائل پر اهميتي مثل اصول دين و مذهب ، حفظ قرآن و آرمانهاي آن و عقايد و احكام ضروري اسلام كه در آن صورت شرط سوم حذف خواهد گرديد.

لازم به ياد آوري است با فقدان شرايط امر به معروف و نهي از منكر حكم وجوب گفتاري و تذكر كلامي برداشته خواهد شد ولي امر به معروف عملي در حذف بسترهاي گناه و منكرات و استفاده از ابزار بازدارنده وظيفه ديگري است كه فعلا بعهده قوه قضائيه و نيروي انتظامي و اجرائي است . حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مدظله العالي در اين باره فرمودهاند:

مقصود همان رجعتي است كه اول امام حسين (ع) بعد حضرتامير (ع) و بعد حضرت رسول(ص) و بعد باقي ائمه رجوع مي نمايند .

برگرفته از : 1ـ معاد،استاد مطهري (ره)



براي پژوهش بيشتر به رساله توضيح المسائل حضرت امام (ره) رجوع كنيد.



با توجه به اينكه در زمان حاكميت و اقتدار حكومت اسلامي مي توان مراتب ديگر امر به معروف و نهي از منكر را كه بعد از مرحلهامر و نهيزباني هستند، به نيروهاي امنيتي داخلي ( پليس) و قوه قضائيه واگذار كرد، بخصوص در موارديكه براي جلوگيري از ارتكاب معصيت چارهاي جز اعمال قدرت از طريق تصرف در اموال كسي كه فعل حرام انجام ميدهد يا تعزير و حبس او و مانند آن نيست، در چنين زماني با حاكميت و اقتدار چنين حكومت اسلامي، واجب است مكلفين در امر به معروف و نهي از منكربه امر و نهي زباني اكتفا كنند، و در صورت نياز به توسل به زور، موضوع را به مسئولين ذيربط در نيروي انتظامي و قوه قضائيه ارجاع دهند و اين منافاتي با فتاواي امام راحل ( در اين رابطه ندارد. ولي در زمان و مكاني كه حاكميت و اقتدار حكومت اسلامي نيست، بر مكلفين واجب است در صورت وجود شرائط، جميع مراتب امر به معروف و نهي از منكررا با رعايتترتيب آنها تا تحقق غرض انجام دهند.

براي پژوهش بيشتر به رسالة توضيح المسائل حضرت امام ( رجوع كنيد.

ــــــــــــــــــــــــــ

1ـ اوجوبة الاستفتائات، مقام معظم رهبري، ج 2، ص 331، س 1088

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.